Den 16/6 – Avresa, ankomst Dublin och Primrose Hill

Mobilen väckte mig kl 04:50. Morgonen var midsommarljus och fåglarna var vakna sedan långt tillbaka. Gjorde mig
i ordning och kollade en sista gång att de tre p:na var nedpackade, pengar, pass och pilett.

Klockan 05:30 kom min väninna och hennes man (som var så snäll och skjutsade oss) och vi åkte mot Arlanda. När vi
kom dit var det massor av folk i terminal 5. Många som skulle åka på semester eller tjänsteresa. Trots det gick det
smidigt och när säkerhetskontrollen var avklarad började semesterstämningen att infinna sig på allvar.

Det var dags för frukost. Ostfralla med te och alldeles nypressad färsk apelsinjuice smakade gott. Jag köpte en
trädgårdstidning innan det var dags att gå till gaten.

Vi startade i tid och landade i tid. Dublin, Irland … äntligen var vi där. Nu träffade vi vår researrangör Britta
och vår trädgårdsciceron Ulla igen och förstås … alla våra medresenärer. Många kände vi sedan tidigare resor.
Så roligt det var att ses igen. När vi gick mot bussen letade sig solen fram mellan vandrande moln och trots att man
sagt på planet att det bara var + 11 grader i Dublin kändes luften skön.

Vår chaufför hette Joe och han lotsade oss med varsam hand ut från flygplatsen och vidare till den lilla byn Lucan
där vi åt lunch på Kenny’s Pub. Efter lunchen var det dag för vår första trädgård denna resa, Primrose Hill.
Innehavaren, Robin Hall, välkomnade oss och vi gick in i trädgården.

. . .
Här rådde ett visst kaos. Växterna tilläts att sprida sig lite som dom ville och
gångarna man gick på var smala, nästan igenvuxna på sina ställen.

Men höjde man blicken så svävade digitalisen graciöst med stenmuren som bakgrund …

. . .
Och det var en trädgård där fåglarna trivdes …

Nu var det nävornas blomningstid …

Varma färger, gult och blodrött …

. . .
En vit stol bland dansande vita blommor …

Och naturligtvis blommade rosorna …

En ros i en fantastiskt klarröd färg fick extra lyster av den framtittande solen …

Ett vackert blickfång …

Men storheten med denna trädgård var en helt annan årstid. I januari / februari fanns där nämligen vita hav av
snödroppar och mängder av rosa cyklamen framhävde det vita än mer. Vi fick se bilder på dessa ”hav” och det var
fantastiskt. Tanken slog mig att det inte vore helt fel att åka å en snödroppsresa något år i februari, när
vintern fortfarande står kall och mörk härhemma.

Det var dags att åka till hotellet. Nu piskade regnet ned. Joe åkte inte direkt till hotellet utan tog oss på en
liten sightseeing-tur. Efter att vi installerat oss på hotellet blev det en lite promenad till det närbelägna
varuhuset Clearys. Där smög vi även i oss te med färska scones.

Middagen på hotellet var utsökt. Några gick ut på promenad efter maten men jag gick upp på rummet för att skriva dagbok.

Semestern var inledd och 5 sköna dagar låg framför oss!