Den 8-9/11 – Avresa och … Kapstaden

Vi åkte hemifrån vid 12-tiden, lämnade bilen på Lindskrogs parkering och blev skjutsade till terminal 5. Incheckning och
säkerhetskontroll gick smidigt och vid 14-tiden satte vi oss för att äta en sen lunch. Jag åt Ceasarsallad med kyckling
medan Thomas åt hamburgare. Så skönt det var att sitta och äta i lugn och ro, veta att incheckningen var klar och att hela
den härliga semestern låg framför oss. Det där välbekanta och trivsamma ”resepirret” i magen började infinna sig.

Planet lyfte i tid, kl 16:05 med kurs mot Heathrow. Vi flög rakt in i en fantastisk solnedgång …

. . .
Vi landade före utsatt tid och efter pass/säkerhetskontroll gick vi till gaten. Vi fick borda tidigt och så började en lång flygresa. Efter en
sen middag var det dags att gå på flygplanstoaletten och borsta tänderna och sedan försöka sova några timmar. Det är inte lätt att
sova i turistklass på en långresa kan jag säga. Det kändes som en befrielse när det var dags för frukost, trots minimalt med sömn.

Vi landade på Kapstadens internationella flygplats (CPT) före utsatt tid, hämtade bagaget och letade upp vår guide. Vi hälsade på
alla andra som skulle vara med på resan och så var det dags att borda bussen. Runt 11-tiden kom vi till vårt hotell, Pepper Club.
Det var för tidigt för att checka in så vi begav oss ut på stan. Vi åt en lasagne på ett litet ställe och det smakade riktigt bra.
Efter lunchen gick vi till en närbelägen park, the Company’s Garden.

. . .
Nu såg vi Taffelberget. Vi kunde konstatera att ”bordsduken låg på” vilket man brukar säga när övre delen är insvept i moln.

Vi passerade en damm med Södermanlands landskapsblomma …

Mmmm … vita rosor …

. . .
Såna här gynnare fanns det väldigt gott om …

Efter diverse studier har jag kommit fram till att dessa fåglar heter Hadeda Ibis …

Och så fanns det ju naturligtvis fåglar i form av blommor …

. . .
Och är man i Afrika så förväntar man sig att hitta Agapanthus. Den har ju på svenska kallats Afrikas blå lilja men har
nu döpts om till Kärlekslilja. Vackert namn det också på en mycket vacker blomma …

Och detta jättelika träd hette enligt skylten ”Ficus elastica” …

. . .
Nu började klockan närma sig strax efter 13 och vi gick tillbaka till hotellet för att se om rummet var klart och det var det. Det
var fantastiskt skönt att få packa upp och ta sig en dusch. Vi log när vi såg tavlan på väggen. Här kände man sig som hemma,
för visst ser väl blommorna ut som våra svenska kanelbullar. Thomas döpte därför raskt tavlan till ”Kanelbullens dag”.

På eftermiddagen stannade vi på rummet och bara slöade. Det kändes som vi behövde det. Kl 19:00 åkte vi ner till baren för
att dricka välkomstdrink och mingla med vår guide och våra medresenärer. Efter drinken var det dags för 3-rätters middag.
Carpaccio till förrätt, Rib-eye steak till varmrätt och glass till dessert. Smakade mycket gott!

Då det varit en lång dag kände vi för att gå och lägga oss tidigt. Vi somnade till discodunk någonstans i närheten av hotellet.