Den 16/11 – Stellenbosch och Kleine Zalze

Idag var det inget program och vi tog det också väldigt lugnt. Jag tog en klassisk ”här bodde vi” -bild.

. . .
Och dessa välklippta häckar som man kan tro är buxbom var, hör och häpna, blyblomma. Tänk om vi kunde ha det som häck
hemma i Sverige. Då skulle vi ha ett alternativ till buxbomen som hos fler och fler drabbas av en svår svampsjukdom.

Vi satt länge vid frukosten och kl 10:00 kom det en taxi och hämtade 9 av oss som valt att
åka in till Stellenbosch. Det är en mysig liten stad och jag letade som vanligt efter jakarandaträd.
Vid denna gata med tvätt utanför fönstren, precis som i Italien, växte ett som jag förevigade.

. . .
Thomas och jag beslöt oss för att leta upp botaniska trädgården. Utanför ingången växte också ett otroligt vackert
jakarandaträd. Det gjorde sig så bra mot den kritvita muren och de andra träden bland annat det med gula blommor.

Jag kunde inte låta bli att ta en bild på de blålila blommorna med den blå himlen och molntussarna i bakgrunden.
Det ensamma gröna bladet tyckte jag gav en extra effekt åt bilden …

. . .
I botaniska trädgården fanns också en plantskola. De blålila bladen på marken är … ja just det, jakarandablad …

Botaniska trädgården var inte stor men skön att strosa i. Där fanns bland annat en liten damm …

Efter botaniska besökte vi Grosvenor House, ett herresäte från
1800-talet, fyllt med äkta kapmöbler. Vi gick dit mest för trädgården …

. . .
Och då det var en trädgård fick jag vara med på den klassiska ”jag var där” -bilden …

Efter ett par timmar kom taxin och hämtade oss och vi åkte tillbaka till Kleine Zalze. Vi åt lunch på Terroir, restaurangen
vi skulle äta middag på senare på kvällen. Men lunchen … den var magisk. Vi åt lamm och jag har aldrig ätit ett sådant gott
lamm förut. Helt fantastiskt. Vi satt under träden i trädgården och åt och mådde riktigt riktigt bra.

Efter maten tog vi oss en långpromenad. Vi började bland vinodlingarna. Makalöst vackert. Här följer en bildsvit …

. . .
Vid Kleine Zalze finns också en golfbana. Vi tittade lite på den också.

Och klubhuset … det var väldigt, vädligt vitt …

På kvällen var det middag på samma restaurang där vi ätit lunch. Gott det också och när vi gick hem i den sammetslena natten sjöng
cikadorna och luften var ljum. Väl tillbaka till vår svit var vi tvungna att packa då väskorna skulle ställas utanför dörren 06:15.
Dagen efter skulle vi nämligen lämna Stellenbosch tidigt och åka till flygplatsen för att flyga till Johannesburg där vi skulle
åka buss till Pilanesbergs Nationalpark. Det var dags för safari, den tredje delen av semestern.